Internet
ei vielä ole onnistunut syrjäyttämään ruokalehtiä ja keittokirjoja, eikä
toivottavasti koskaan onnistukaan.
Saimme
kutsun uuden ruokalehden julkistamistilaisuuteen. Ruotsissa Lidl aloitti Käk -nimisellä ruokalehdellään viime keväänä ja nyt Suomen Lidl alkaa julkaista
neljännesvuosittain omaa ruokalehteään nimeltä Liedellä. Ensimmäinen 40-sivuinen numero on ensi viikolla
noudettavissa maksutta Lidlin myymälöistä. Lehden sisällöntuotannosta vastaavat
pitkällä kokemuksellaan muun muassa Maku-lehden voimakaksikkona tunnetut ruokatoimittajat
Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen. Kaikkien ammattilaisten jälki
lehden ulkoasussa kuvia ja taittoa myöten onkin laadukasta, eikä Liedellä -lehteä ensi vilkaisulla
osaisi epäillä elintarvikeketjun markkinointikanavaksi. Pääpaino on
resepteissä, mutta sisältö on muutenkin sopivan monipuolinen muistuttamatta kuitenkaan
liikaa kotimaisen duopolin asiakaslehtiä.
Reseptien lisäksi Liedellä –lehti kertoo ajankohtaisista aiheista, ruokasesongin raaka-aineista ja niiden tuottajista sekä muista Lidlin yhteistyökumppaneista. Julkistamistilaisuuden vieraille tarjoiltiin herkullinen aamiainen, jonka kaikki reseptit löytyvät uudesta lehdestä. Suosittelen hakemaan lehden ja kokeilemaan. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa Liedellä -lehteä, joka ilmestynee kevään korvalla.
Reseptien lisäksi Liedellä –lehti kertoo ajankohtaisista aiheista, ruokasesongin raaka-aineista ja niiden tuottajista sekä muista Lidlin yhteistyökumppaneista. Julkistamistilaisuuden vieraille tarjoiltiin herkullinen aamiainen, jonka kaikki reseptit löytyvät uudesta lehdestä. Suosittelen hakemaan lehden ja kokeilemaan. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa Liedellä -lehteä, joka ilmestynee kevään korvalla.
vasemmalta: kaupallinen johtaja Timo Hansio, ruokatoimittajat "lehden äidit" Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen ja markkinointipäällikkö Seppo Niemelä |
Lidlistä kuuluu muutenkin kaikenlaista uutta. Kauppaketju on laajentamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin ja Britanniassa koko myymäläketju on tarkoitus kaksinkertaistaa. Lisäksi Britannian Lidlit saavat ”kasvojenkohotuksen”, kun niihin tehdään satojen miljoonien puntien parannuksia aina lisähenkilökunnasta, luonnonvalon lisäämisestä ja käytävien leventämisestä vessojen ja lastenhoitohuoneiden uusimiseen. Daily Mail ehtikin jo kutsua tätä uutta myymäläkonseptia ”yläluokkaiseksi”. Taloussanomien mukaan Lidl on nyt Suomessa hyvämaineisimpien yritysten listalla numero 10 ja elintarvikekauppojen ykkönen, samalla kun Lidl on Suomeenkin suunnittelemassa noin sadan miljoonan euron investointia eli uutta logistiikkakeskusta Järvenpäähän. Hyvin menee, mutta menköön.
Paljon
ruusuja Lidlille, vaikka yksi pikku juttu tulikin mieleen lehteä selatessa. Liedellä
-lehden kuvat ovat kaikin puolin laadukkaat, mutta niiden osalta olisin
toivonut uudelta lehdeltä ehkä hiukan enemmän omaleimaisuutta ja erottuvuutta
muista. Kun samoja tunnettuja ruokakuvaajia kierrätetään uudelleen ja uudelleen
lehdestä toiseen ja nämä tiedostamattaankin kopioivat toistensa tyyliä ja
ideoita, kaikki ruokakuvat ”rustiikkisine” taustoineen (ja usein myös ruosteisine
astioineen), sinne tänne heiteltyine muruineen, jauhopöllähdyksineen ja
ruokaroiskeineen sekä muine kliseineen - ja jopa kuvien trendikäs
jälkikäsittely - ovat kuin samasta muotista: Koti ja Keittiö, Maku, Viini
–lehti, Glorian Ruoka ja Viini, Liedellä, ruokakuvat toistensa klooneja. Eikä
se koske vain suomalaisia, vaan monia muitakin eurooppalaisia ruokalehtiä. Olisiko
jollain nuoremman polven kuvaajalla uusia, tuoreempia ideoita hyviin
ruokakuviin? Olisiko Liedellä –lehti kyllin rohkea rakentaakseen vallitsevasta
ruokakuvausmuodista poikkeavan tyylin seuraavissa lehdissä, vai vähentääkö
erilaisuus uskottavuutta ruokalehtenä?
Kun S- ja K-ryhmä valmistuttavat vain omia halpamerkkejään, Lidl tekee päinvastoin ja heitti kehään laadukkaat Deluxe-tuotteet. |
4 kommenttia:
Harmitti, etten voinut tulla tuohon tilaisuuteen, vaikka kutsu kävi. Olisin mielelläni nähnyt, mitä Lidlillä on sanottavaa, se on kauppaketjuni arjen ruokaostoksilla ja usein vähän juhlankin.
Ihan positiivinen tilaisuus. Tämän(kin) perusteella en yhtään ihmettele, että Lidl on Suomessa noussut hyvämaineisimpien yritysten listan kärkipäähän. Ja pitää muistaa, että ilman Lidliä meillä ei vieläkään olisi mitään kilpailua kun S ja K sovussa jakaisivat markkinat. Suomessa olisi tilaa vielä ainakin Tescolle ja parille muullekin isommalle kauppaketjulle.
Minuakin vähän harmitti, kun piti mennä töihin eikä päässyt tuonne. No, lohdutukseksi pitänee hakea lehti luettavaksi ensi viikolla.
Niin siinä voi joskus käydä. Me priorisoitiin asiat niin että päästiin Lidlin aamiaiselle, mutta viikonlopun laku- ja salmiakkifestarit jäivät väliin :)
Lähetä kommentti