Törmäsimme ensimmäisen kerran ravintolan tahallisesti
vilpilliseen mainontaan pääsiäisenä Hotelli Tornin Ateljee Barissa. Ateljee
Barin nettisivuilla oli – ja on yhä tänäänkin – mainos, jossa tarjotaan vuoden
2014 ajan Nicolas Feuillatten samppanjaa asiakasomistajahintaan 39,90 euroa/pullo.
Tämä on ravintolassa todella edullinen hinta aidolle samppanjalle. Niinpä
päätimme Tuplaespresson kanssa juhlistaa hääpäiväämme ja käydä nauttimassa
kauniista kevätsäästä sekä hyvästä samppanjasta Helsingin kattojen yllä.
Minulle jossain määrin liikuntarajoitteisena viimeisen kerroksen kierreportaat
tuottivat suuria vaikeuksia, mutta ajattelimme hyvän samppanjan nautinnon korvaavan
vaivan. Pettymys oli melkoinen kun baarinhoitaja ilmoittikin, että tarjous ei
ole voimassa Ateljee Baarissa, vaikka näin nettisivulla kerrotaankin. Kun
kuitenkin olimme vaivautuneet sinne asti, otimme sitten paljon kalliimman pullollisen
kuohuviiniä, joka ei kuitenkaan alkuunkaan vastannut aikomaamme juomaa.
Otin yhteyttä hotellin ravintolatoimesta vastaavaan henkilöön ja ihmettelin asiaa. Eilen vappuaattona, yli viikko reklamaation jälkeen, sain vastauksen jossa todetaan että tarjous ei ole voimassa Ateljee Barissa, vaikka he niin mainostavatkin. Selityksen mukaan ” RSS-Feed pyörii kaikkien osastojen sivujen päällä, emmekä saa sitä pois Ateljeen omilta sivuilta” . Syy, miksi kirjoitan tämän jupinan, on sähköpostissa edellisen jatkona oleva lakoninen ja asiakasta vähättelevä maininta : ”Toki olisimme voineet laittaa mainokseen, että se ei koske Ateljee Baria.” ..täh…? Siis tätä Hotelli Torni ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi tehdä. Suomeksi lauseen voi lukea näin: olisimme voineet korjata asian, mutta vähät välitämme asiakkaista, joten emme ole viitsineet muokata mainoksen tekstiä. Että sillä lailla…
Kuluttajaviraston kanta tämän kaltaiseen, tahallisesti tehtyyn harhaanjohtavaan mainontaan on selvä. Kuluttajalla on oikeus saada mainostettu tuote luvattuun hintaan. Käykääpä siis kaikki kanssabloggaajat, muut lukijat ja asiakasomistajat joukolla Ateljee Baarissa kyselemässä Nicolas Feuillatten edullista samppanjaa, jonka tarjouksen mainostetaan olevan voimassa koko vuoden 2014. Ja jos teille ei sitä myydä hintaan 39,90 euroa/pullo, tekin voitte halutessanne kirjoittaa ystävällisen reklamaation hotelli Tornin ravintolatoimesta vastaavalle henkilölle.
Otin yhteyttä hotellin ravintolatoimesta vastaavaan henkilöön ja ihmettelin asiaa. Eilen vappuaattona, yli viikko reklamaation jälkeen, sain vastauksen jossa todetaan että tarjous ei ole voimassa Ateljee Barissa, vaikka he niin mainostavatkin. Selityksen mukaan ” RSS-Feed pyörii kaikkien osastojen sivujen päällä, emmekä saa sitä pois Ateljeen omilta sivuilta” . Syy, miksi kirjoitan tämän jupinan, on sähköpostissa edellisen jatkona oleva lakoninen ja asiakasta vähättelevä maininta : ”Toki olisimme voineet laittaa mainokseen, että se ei koske Ateljee Baria.” ..täh…? Siis tätä Hotelli Torni ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi tehdä. Suomeksi lauseen voi lukea näin: olisimme voineet korjata asian, mutta vähät välitämme asiakkaista, joten emme ole viitsineet muokata mainoksen tekstiä. Että sillä lailla…
Kuluttajaviraston kanta tämän kaltaiseen, tahallisesti tehtyyn harhaanjohtavaan mainontaan on selvä. Kuluttajalla on oikeus saada mainostettu tuote luvattuun hintaan. Käykääpä siis kaikki kanssabloggaajat, muut lukijat ja asiakasomistajat joukolla Ateljee Baarissa kyselemässä Nicolas Feuillatten edullista samppanjaa, jonka tarjouksen mainostetaan olevan voimassa koko vuoden 2014. Ja jos teille ei sitä myydä hintaan 39,90 euroa/pullo, tekin voitte halutessanne kirjoittaa ystävällisen reklamaation hotelli Tornin ravintolatoimesta vastaavalle henkilölle.
Ylemmässä mustassa palkissa pyörii teksti: Vuonna 2014 Nicolas Feuillatte brut shampanja asiakasomistajille 39,90€/pullo. |
No höh! Jopas on tökeröä toimintaa! Luulisi tosiaan, että olisitte ilman muuta saaneet shampanjan tuohon mainostettuun hintaan. Ja vielä hölmömmän asiasta tekee tuo saamasi vastaus :(
VastaaPoistaEi se niinkään ollut varsinainen harmituksen aihe, ettei juuri sitä skumppaa saatu juuri siihen hintaan, mutta todella otti pattiin ravintolatoimen johdon asenne reklamaatioon. Ei minkäänlaista pahoittelua asiasta että tahallisesti harhaanjohtava mainos pyörii Ateljee Barin sivulla edelleen, ainoastaan lakoninen toteamus asenteella "so what, meillä tehdään näin, ota tai jätä". Minkään liikeyrityksen, ei edes "asiakasomistajayrityksen" pidä väheksyä saamaansa asiakaspalautetta.
VastaaPoista