sunnuntai 17. kesäkuuta 2018

Ruotsalainen jäävuorisalaatti täynnä piilomätää


Söisitkö tällaista salaattia? Useimmille tämä ilmeisesti kelpaa, koska olen kuulemma ”ainoa joka on valittanut”. Kuvassa on Ruotsissa viljelty jäävuorisalaatti, joka kärsii kasvitaudista nimeltä piilomätä.

Evira ei ole kiinnostunut yksityishenkilöiden valituksista, joten blogi on hyvä kanava tuoda harmituksen aihe muidenkin tietoon. Tämä ei nimittäin ole ensimmäinen, vaan jo neljäs ostamani jäävuorisalaatti, joka on täynnä piilomätää, enemmän tai vähemmän, useimmiten enemmän. Eikä edes samasta kaupasta ostamani, vaan tätä ruotsalaiserää on ilmeisesti kaikki kasvitukut täynnä, koska samaa sekundaa löytyy ainakin neljän eri pakkaajan kääreistä. Stockan herkusta, sieltä oikeasta S-marketista ja K-marketista.

Ongelmaa ei näy päältäpäin, mutta kun salaatin halkaisee, sisällä on ruskeita mätiä kohtia eri kerroksissa. Olen valittanut asiasta kaksikin kertaa ja olen todellakin kuulemma ainoa, jota häiritsee ostaa täydellä hinnalla kasvitaudin vaivaamaa salaattia. Ystävällinen neuvontahenkilö on luvannut ”viedä asian eteenpän” ja ne samat salaatit ovat edelleen siellä kaupassa. Ilmeisesti piilomätä on niin tavallinen, että sitä pidetään jäävuorisalaatin ”normaalina”? Kohtalaisen kannattava business, jos tuhansia kiloja kasvitaudin vaivaamaa ruotsalaista jäävuorisalaattia menee täydestä suomalaisille kuluttajille. Ei varmaan kelpaa ruotsalaiskuluttajille, joten tänne on hyvä dumpata sekundaerät.

8 kommenttia:

marketta kirjoitti...

No just viikolla ostin jäävuorisalaattia ja oli ihan silkkoa sisältä. Ruotsalaista oli tämä salaatti. Tuota ruskeata mössöä sisällä ja matosia täynnä. Kolmen euron kerä suoraan kompostiin!

Anonyymi kirjoitti...

Viime viikolla ostin jäävuorisalaattia. Ruotsalaista kun muutakaan ei tällähetkellä Suomesta saa. Salaatti oli täynnä punaisia matoja. Ei sitten ollutkaan vissiin ihan ainutkertainen tapaus?

Anne kirjoitti...

Minulla sama juttu. Helsingin Stockalta ruotsalaista laatua. En ymmärtänyt valittaa kun luulin että tämä on vain yksittäistapaus. Olisi varmaan pitänyt viedä se salaatinkerä takaisin kauppaan, mutta muutaman euron takia en viitsinyt. Blogi laittoi kyllä ajattelemaan että muutama euro kertaa parisataa salaattia per kauppa kertaa 50 kauppaa kaupungissa kertaa sata kaupunkia, siitä kertyy ihan hyvä kate. Ensi kerralla valitan varmasti jos saan kaupasta sekundaa.

*Anne*

Jael kirjoitti...

Kurja juttu. Etenkin kun salaatit vielä ovat aika tyyriitä Suomessa, toivottavasti ei tule tuollaisia vastaan.

kati kirjoitti...

Toi on niin tylsää! Olen vain muutaman viime viikon aikana myös palauttanut vähintään kaksi viinirypälerasiaa ja yhden vesimelonin. (läpimätä, eikä mitään voinut havaita päällepäin)

Lähikauppojen kassat varmaan on väsyneitä palautteluuni, mutta Suomen hinnoilla katson kuluttajien velvollisuudeksi palauttaa surkeat tuotteet! Ja tämä blogissa nosto on toki myös erittäin hyvä tapa lisätä keskustelua aiheesta...

Helzu kirjoitti...

Samaan salaattiongelmaan olen törmännyt myös minä ja viimeksi eilen.

Merja | Ripaus tryffeliä kirjoitti...

Onpa harmi! Mulle ei ole tullut vielä vastaan, tuommonen ketuttaisi ja ketuttaa sunkin puolesta. Oletko pistänyt twitterviestiä kaupan edustajille tai muuten tägännyt, että havahtuvat postaukseen? Semmosiin yleensä viestintäihmiset vastaavat ja vievät eteenpäin tuotevastaaville,korporaatiotasolla.

Tuplaespresso kirjoitti...

Olen laittanut palautetta, mutta jos todellakin olen ainoa, joka koskaan on valittanut näistä salaateista, se on kaupalle ihan yks ja hailee.
Suomalainen on yleensä tosi arka valittamaan, ettei vaan saisi hankalan tyypin mainetta. "En mä kehtaa, mitä ne musta sitten ajattelee."
En vaan jaksa uskoa, että nämä minun ostamani neljä salaattikerää ja muutaman kommentoijan kokemukset olisivat mitenkään ainutlaatuisia, vaan että samanlaisia on todennäköisesti ollut lukemattomia mutta "mitä sitä nyt muutaman euron tähden", niin tässä sitä ollaan.
Kuka siinä voittaa: ruotsalaiset viljelijät ja tukkuri, suomalainen tukkuri ja elintarvikekaupat. Kuka sen lystin maksaa: suomalainen kuluttaja. Viimeistä centtiä myöten.

Mutta nyt kävin ostoksilla Hakaniemen Hallissa Merja Valon vihannespuodissa ja siellä oli myynnissä 100% priimaa ja tuoretta suomalaista jäävuorisalaattia :)